O mnie

Poland
Witam. Giełdą zajmuję się od 1996 roku. Nie obiecuję gruszek na wierzbie. Celem bloga jest wskazanie praktycznego podejścia do inwestowania na rynku akcji i funduszy inwestycyjnych. Będę publikował praktyczne portfele, które pozwolą w dłuższym okresie bezpiecznie pomnożyć kapitał.

czwartek, 11 lipca 2013

Wig - czy najgorsze już minęło?


    Czy Wig najgorsze ma za sobą?  Zamieszanie z OFE zrobiło swoje.  Niejeden inwestor zadaje sobie teraz pytanie - co dalej ?   Pewne okoliczności wskazują na to,  że być może spadki już się zakończyły.

      Indeks Kanału  CCI  o długim okienku ( 100 ) sygnalizuje poprawę sytuacji technicznej w średnim terminie. Nie oznacza to automatycznie hossy,  ale wytworzenie  wstępnych warunków do zaatakowania szczytu na poziomie 48 000 pkt.  Na wykresie CCI  widać wznoszącą się linię popytu. Oznacza to akumulację przecenionych ostatnio papierów.  CCI dość dobrze sprawdzał się ostatnio dlatego staram się z niego często korzystać. Również inne dzienne techniczne wskaźniki sugerują poprawę,  jak choćby histogram MACD,  czy Wskaźnik Siły  FI.

 W perspektywie kilkuletniej kurs Wig-u utrzymuje się nad wzrostową linią trendu mającą swój początek w lutym 2009 r.  Czerwcowe spadki spowodowały jedynie naruszenie tej linii.  Ostatecznie napędziły one trochę strachu inwestorom.  Przebicie 40 SMA w dół nie traktowałbym raczej jako zmianę trendu na spadkowy.  W ostatnich miesiącach z takim przebiciem średniej mieliśmy do czynienia już dwukrotnie i jak dotychczas nie spowodowało to dramatu.

Jednocześnie chciałbym przypomnieć, że wszelkie analizy stanowią wyłącznie mój punkt widzenia i nie stanowią rekomendacji kupna i sprzedaży.

8 komentarzy:

  1. ciekaw czy przebije czy zrobi podwójny szczyt
    i z górki na pazurki. WSk anzlizy OX nie sa optymistyczne w średnim i długim terminie.

    OdpowiedzUsuń
  2. WSE BP (procentowy wskaźnik hossy) pomimo ostatniej głębokiej korekty nawet nie zawrócił, co oznacza że w spadkach brała udział mała liczba spółek - to dobry prognostyk. Poza tym na WSE BP i WSE 30Wk powoli tworzą się formacje trójkątów (coraz niższe szczyty i wyższe dołki. Ostateczne rozstrzygnięcie może być ciekawe. Jak na razie nie ma podstaw do paniki.

    OdpowiedzUsuń
  3. oglądałem sobie wczoraj wykresy z zadziwiajace jest że banki wygladają dośc silnie - jescze niedawno straszyli nas bankructwami.
    I chyba powoli konczy sie dolek na nieruchomosciach bo spólki z deweloperki wygladają na wykresach coraz lepiej np budmiex spore wzrosty, Gant powoli sie budzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słowem cykl koniunktury zatoczył koło i wszystko zaczyna się od nowa.

      Usuń
    2. Czytałem gdzieś że jak stopy są na najniżsyzm poziomie kasa z obligacje i lokat, które stają sie nie oplacalne zasila giełdę (w jkaimś tam stopniu oczywiście).
      Chyba sie tak dzieje bo nie ma żadnych lokat na jakims atrakcyjnym poziomie, na obligacjach można teraz szybciej stracić. W sumie aktywa są pompowane w akcje,.
      Tylko sma nie wiem czemu media straszyli rozpadekiem UE, bankructem ktajów Grecja, Hiszpania, Portugalia, że wydrukowane pieniadze w USA to początek bankructwa stanów, jak to wszystko jakoś się krecie :) I po stagnacji, jest ozywienie. Moze chca wsytraszyć ludzi żeby odebrać im akcje na dołku.t
      Czytam Twojego bloga od pocztku i ciekawi mnie jak zachowałeś sie w lato 2007, kiedy wycofałeś się z akcji, czy udało Ci sie ropzonać że tzreba wiać. Wtedy spadało bardzo ostro pamietam że nawet fundusze akcji spadały po 7-10%. Mnie to wtedy zaskoczyło i teraz chciałbym być mądzrejszy jak rozponac taką sytuację predzej, bo jak ja wycchodzilem w sierpniu to portfel był już zdziesiatkowany.
      Ale jak widzialem spadajacy Bioton -30%, Polmex -20% to do tej pory mnie dreszcz przechodzi. Moze mnie oświecisz skoro dzielisz sie wiedzą na co zwrócic uwage czy na średnei kroczace czy oscylatory (czy wykres tygodniowy czy dzienny)? Jak rozpznac sytuację że już nie można siedzieć w akcjach i trzeba wiać. Mam nadzieje że nie zamotałem. Pozdrawiam :)

      Usuń
    3. Odpowiem krótko bo czas mnie goni. Pieniądze z lokat przepływają głównie na rynek nieruchomości. Na akcje jeszcze przyjdzie czas.W 2007 r podobnie jak większość trochę umoczyłem z czego bardzo się cieszę. Dlaczego?. Sytuacja ta zmobilizowała mnie do wyciągnięcia wniosków na przyszłość. Mogłem dokładnie przyjrzeć się, gdzie popełniłem błędy. Dzięki temu dawno już odrobiłem tamte straty a ostatnie półrocze zamknąłem rekordowym zyskiem. Jeśli miałbym dać Ci radę to po pierwsze czytaj książki o inwestowaniu. Jeśli handlujesz akcjami to nie graj początkowo zbyt dużymi kwotami. I wreszcie po trzecie tnij straty, nie czekaj aż rynek zawróci. A poza tym staraj się zachować sporą dozę zdrowego rozsądku. Pozdrowienia.

      Usuń
  4. witam
    Mam pytanie w jaki sposób zabarwił Pan na wykresie CCI ze stooq.com na zielono i czerwono.
    Fajnei to wygl a takiej opcji tam nie widzę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W systemie Windows jest taka opcja EDYCJA... A reszta to już bułka z masłem. Pzdr.

      Usuń