O mnie

Poland
Witam. Giełdą zajmuję się od 1996 roku. Nie obiecuję gruszek na wierzbie. Celem bloga jest wskazanie praktycznego podejścia do inwestowania na rynku akcji i funduszy inwestycyjnych. Będę publikował praktyczne portfele, które pozwolą w dłuższym okresie bezpiecznie pomnożyć kapitał.

środa, 23 października 2013

E-mail od czytelnika



Kilka dni temu od jednego z czytelników bloga otrzymałem następujący e- mail :

" Witam Panie Adamie!
 
Czytam Pana bloga od samego początku. Udało mi jakoś go znaleźć gdy szukałem informacji o giełdzie w tamtym koszmarnym okresie załamania indeksów i od tego czasu jestem jego regularnym czytelnikiem. Do tej pory inwestowałem w akcje samodzielnie, ale dzięki Panu przekonuję się, że fundusze mogą być całkiem użytecznym narzędziem i postanowiłem przemodelować w tym kierunku sporą część portfela. W związku z tym mam pytanie - o ile dobrze pamiętam nie było to wyjaśnione na blogu (a może ja to przeoczyłem?) - dlaczego wybrał Pan akurat fundusz UniAkcje MIŚS? Nie pytam o wybór segmentu rynku (małe i średnie przedsiębiorstwa), to pamiętam, że było wyjaśnione, ale dlaczego akurat fundusz UniAkcje? Czytałem teraz sporo o rankingach i UniAkcje wszędzie wychodzi ot tak średnio, daleko mu do liderów. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że w przypadku funduszy można zrobić 10 rankingów i w zależności od ustawienia czaso-okresów i innych parametrów możemy otrzymać 10 różnych wyników, ciekaw jestem jednak bardzo co Pana przekonało do tego funduszu?
 
Serdecznie pozdrawiam i życzę wytrwałości w dalszym prowadzeniu bloga bo robi Pan kawał dobrej roboty!
Marcin "

Wpis zamieściłem nieprzypadkowo, ponieważ temat może zainteresować więcej czytelników. A wiec po kolei.  Jak przekonaliśmy się po pierwszym roku prowadzenia Portfela Technicznego, fundusze akcji są całkiem niezłym środkiem do pomnażania oszczędności. Od początku prowadzenia portfela ( 04-10-2012 r) zyskał on już  +33 %, co jest wynikiem znacznie lepszym od tego, jaki osiągnął szeroki rynek mierzony indeksem WIG  ( + 22% ). 

Jeśli chodzi o rankingi, to również mam do nich mieszany stosunek. Fundusz UniAkcje MISŚ. w momencie, kiedy konstruowałem portfel był notowany znacznie niżej niż obecnie. Na portalu Analizy.pl był określony jako "słaby".  Nie zwracałem na to uwagi, gdyż moim zdanie najważniejszy jest skład aktywów danego funduszu. Jesli chodzi o UniAkcje MISŚ, to mamy tu wręcz modelową ekspozycję na segment najmniejszych spółek ( 90% s-Wig 80 + 10 % wskaźnik NBP dla 1-3 mies.depozytów dla osób fizycznych)
 Jako ciekawostkę podam, że na dzień dzisiejszy jego ranking to :

- za okres ostatnich 12 miesięcy na poziomie  2  w 5 stopniowej skali
- za okres ostatnich 36 miesięcy na poziomie  1  w 5 stopniowej skali.

A więc jest to fundusz, który de facto nie jest specjalnie polecany przez portal. Spójrzmy zatem na historyczne wyniki funduszu, bo wyglądają ciekawie.
 wykres 1

wykres 2

Wykres 1 przedstawia historyczne notowanie funduszu za ostatni rok względem Wig-u, natomiast wykres 2 zawiera  notowania funduszu względem Wig od momentu jego powstania. Już pobieżny rzut oka pozwala stwierdzić, że na wszelkie rankingi należy patrzeć z pewnym przymrużeniem oka. 

A dlaczego w ogóle małe spółki ? Jak pokazuje historia, były one beneficjentami każdej dotychczasowej hossy. Trudno także oprzeć się wrażeniu, że tym razem jest inaczej. Zgodnie z analogiami historycznym, taka przewaga powinna utrzymać się do momentu przegrzania koniunktury gospodarczej, co nie powinno nastąpić wcześniej niż w drugim kwartale przyszłego roku.


4 komentarze:

  1. Dziękuję za odpowiedź :)

    Pozdrawiam,
    Marcin

    OdpowiedzUsuń
  2. fundusze fajna sprawa ale czy nie lepiej kupić EEX i zarobić kilkaset % rocznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście można, ale pamiętajmy o tym, że każdy kij ma dwa końce. Grając ostro i bez przygotowania można się ostro pokaleczyć. Zawsze należy mieć to na uwadze.

      Usuń
  3. zgadzam się z autorem, w zależności od typu osobowości inwestora jego wieku należy odpowiednio zdywersyfikować portfel :)

    OdpowiedzUsuń